X
Please select the airport where you would like to shop
go
Swedish  
Contact us
x
Du har inga produkter i din varukorg.
Are you over 18?
Do you travel outside the European Union?

FAQ

Frågor om Taxfree Shopping

  1. Vem kan handla taxfreevaror?

    Alla passagerare som reser ut från Arlanda flygplats.

    Tillbaka till toppen

  2. Varför får jag inte köpa alkohol när jag reser till ett EU land?

    Enligt reglerna i Sverige är det tyvärr förbjudet.

    Tillbaka till toppen

  3. Vilka betalsätt är tillgängliga?

    Du kan betala med kontanter, såväl i SEK som i de flesta utländska valutor, och med de vanligaste bank- och kreditkorten.

    Tillbaka till toppen

  4. Kan jag returnera en produkt som jag har köpt?

    Ja, du kan returnera en produkt inom 60 dagar. Gäller inte alkohol, tobak, solglasögön, läkemedel och kampanjprodukter.

    Tillbaka till toppen

Frågor om förbeställning

  1. Vem kan förbeställa taxfreevaror?

    Alla passagerare som reser ut från Arlanda flygplats. För tllfället kan förbokningen hämtas i våra butiker som ligger i terminal 2 och terminal 5.

    Tillbaka till toppen

  2. Är beställningen bindande?

    Nej. Transaktionen/betalningen genomförs först i butiken på flygplatsen, när du hämtar dina varor.

    Tillbaka till toppen

  3. Hur fungerar förbeställning av taxfree?

    Det är mycket enkelt. När du hittar en produkt som du vill förbeställa lägger du den i din varukorg. Du uppger vart, och vilket datum, du ska flyga, samt vilket upphämtningsställe som du föredrar. Samma dag som du flyger går du till butiken på flygplatsen, hämtar och betalar din förbeställda taxfree.

    Tillbaka till toppen

  4. Måste jag registrera mig för att kunna göra en förbeställning?

    Ja. Det finns olika regler för momsen innanför och utanför EU. Vi är skyldiga att registrera uppgifter om försäljning utan medvärdesskatt, och hålla dessa uppgifter tillgängliga för Skatteverket.

    Tillbaka till toppen

  5. Varför måste jag uppge mina flyguppgifter och mitt födelsedatum?

    De tullfria alkoholprodukterna är endast tillgänglig för resenärer som flyger utanför EU.

    Tillbaka till toppen

  6. Får jag förbeställa taxfree om jag är minderårig?

    Ja, förutom alkohol. Observera att du måste vara över 20 år för att få köpa alkohol.

    Tillbaka till toppen

  7. Hur långt i förväg kan jag göra en beställning?

    Tidigast 30 dagar och senast 24 timmar före din avresa från Arlanda flygplats.

    Tillbaka till toppen

  8. Hur många beställningar får jag göra?

    Det finns ingen begränsning, men tänk på att inte överskrida gällande tullregler. Observera att du kan bli tvungen att betala tilläggstull och skatter om du överskrider tillåtna gränser.

    Tillbaka till toppen

  9. Kan jag ångra en beställning?

    Ja, du kan annullera din order om du är registrerad kund.

    Tillbaka till toppen

  10. Kan jag se en sammanställning över mina beställningar?

    Du kan se alla dina ordrar genom att logga dig in i ditt konto om du är en registrerad kund.

    Tillbaka till toppen

  11. När ska jag betala mina förbeställda varor?

    Du betalar i butiken på flygplatsen, när du hämtar dina varor.

    Tillbaka till toppen

  12. Tillkommer det några skatter till de priser som ni visar?

    Nej. De priser som du ser på denna websida, och i din orderbekräftelse, är de som du betalar i flygplatsens butik när du hämtar din beställning.

    Tillbaka till toppen

  13. Kan priset ändras?

    Nej. De priser som du ser på denna websida, och i din orderbekräftelse, är de som du betalar i flygplatsens butik när du hämtar din beställning.

    Tillbaka till toppen

  14. Var hämtar och betalar jag produkterna jag beställt?

    Dina förbeställda varor är redo för avhämtning i den butik som du valde när beställningen gjordes, och som står i din orderbekräftelse.

    Tillbaka till toppen

  15. Kan jag ändra beställningen i butik?

    Det är inga problem om du vill lägga till varor som du hittar i butiken.

    Tillbaka till toppen

  16. Vad händer om jag inte har möjlighet att hämta min beställning?

    Det händer ingenting. En förbeställning är inte bindande. Om du inte kan hämta dina varor annulleras ordern, avgiftsfritt.

    Tillbaka till toppen

  17. Kan någon annan hämta varorna åt mig?

    Nej. Det är bara du som kan hämta upp dina förbeställda taxfreevaror.

    Tillbaka till toppen

Frågor om Red by Dufry-lojalitetsprogram

  1. Vad är Red by Dufry?

    Red by Dufry är ett globalt lojalitetsprogram drivet av Dufry koncernen. Du kan tjäna poäng på dina taxfree-köp och ta del av lojalitetsrabatt och -förmåner på många olika flygplatser i nästan överallt du reser.

    Tillbaka till toppen

  2. Vem kan bli medlem i Red by Dufry-lojalitetsprogram?

    Vem som helst som har epostadress och mobil kan bli medlem i programmet.

    Tillbaka till toppen

  3. Hur laddar jag ner Red by Dufry appen?

    Appen kan laddas ner i Google Play eller Apple Store.

    Tillbaka till toppen

  4. Är det avgiftsfritt att ladda ner och använda Red by Dufry App?

    Ja, det är avgiftsfritt att ladda ner och använda Appen.

    Tillbaka till toppen

  5. I vilka språk kan jag använda Appen?

    Du kan välja svenska när du fyller i anslutingsformuläret men själva Appen fungerar endast på engelska.

    Tillbaka till toppen

  6. Hur blir jag medlem i programmet?

    Det är lätt att bli medlem! Efter du laddat ner Appen fyll i följande uppgifter i anslutingsformuläret: hemland, epostadress och lösenord. Om du redan skapat ett konto för Reserve & Collect, kan du använda samma användarnamn och lösenord för att logga in i Appen.

    Tillbaka till toppen

  7. Dufry har inte verksamhet i mitt hemland. Kan jag ändå bli medlem i programmet?

    Ja, du kan registrera dig programmet men du kan ta del av förmåner och lojalitetsrabatt endast i de länder där Dufry har verksamhet och där Red by Dufry har lanserats.

    Tillbaka till toppen

  8. Vilket innehåll finns det i Appen?

    Du kan kolla ditt poängsaldo och medlemskapsnivå, läsa programvillkoren, sekretesspolicy och information om cookies via Appen. Du har även tillgång till tullregler i olika länder. Dessutom kan du uppdatera dina personuppgifter, få kontaktuppgifter till kundtjänst och kolla vilka medlemsförmåner är giltiga i olika internationella flygplatser runtom i världen.

    Tillbaka till toppen

  9. Vilka medlemsnivåer har programmet?

    Programmet har tre medlemsnivåer: Silver, Gold och Platinum. När du anslutar dig till programmet, blir du automatisk Silver-medlem. Ju mer du handlar desto flera poäng du tjänar och har möjlighet att komma till högre medlemsnivå. I Sverige får du som Silver-medlem 5 % rabatt, som Gold-medlem 7 % rabatt och som Platinum-medlem 10 % rabatt. Observera att lojalitetsrabatt kan variera i olika länder.

    Tillbaka till toppen

  10. Hur omvandlas mina köp i svenska kronor (SEK) till Red by Dufry poäng?

    Programvaluta är euro. Transaktioner i svenska kronor eller i andra utländska valutor omvandlas till euro enligt gällande valutakurs på Dufry. För varje euro tjänar du fem poäng.

    Tillbaka till toppen

  11. Hos vilka Duty Free Store-butiker får jag lojalitetsrabatt i Sverige?

    I Sverige får du lojalitetsrabatt hos Duty Free Stores på följande flygplatser: Stockholm Arlanda, Göteborg Landvetter, Bromma, Malmö, Luleå och Umeå. Notera att du inte tjänar poäng och får rabatt om tobak, läkemedel och elektronik.

    Tillbaka till toppen

  12. Hur mycket måste jag handla för att nå Gold-medlemskap?

    För att få Gold-medlemskap måste du tjäna 2 000 poäng som betyder shopping värd minst 400 euro under de senaste 12 månaderna.

    Tillbaka till toppen

  13. Hur mycket måste jag handla för att nå Platinum-medlemskap?

    För att få Platinum-medlemskap måste du tjäna 5 000 poäng som betyder shopping värd minst 1 000 euro under de senaste 12 månaderna.

    Tillbaka till toppen

  14. Får jag lojalitetsrabatt av alla köp som jag gör i Dufry-butiker runtom i världen?

    Lojalitetsrabatt gäller endast produkter som har normalpris. Dessutom gäller rabatten inte i samband med andra merförsäljningskampanjer. Några produktkategorier eller butiker kan vara uteslutna från programmet. I Sverige tjänar du inte poäng och får inte rabatt om tobak, läkemedel och elektronik. Därtill kan antalet transaktioner om dagen vara avgränsat i vissa flygplatser utomlands.

    Tillbaka till toppen

  15. Tjänar jag poäng även på Reserve & Collect-förbokningar?

    Ja, det gör du. Kom ihåg att visa din QR-kod på kassan när du hämtar upp din förbokning.

    Tillbaka till toppen

  16. Kan jag dela mitt medlemsnummer med en annan person?

    Red by Dufry-medlemskap är personligt. För att få lojalitetsförmåner i butikerna, ska namnet på boardingkort och app stämma överens.

    Tillbaka till toppen

  17. Hur länge är poängen giltiga?

    Poängen utgår efter 12 månader från dagen de registrerats i ditt konto.

    Tillbaka till toppen

  18. Kan Appen tas bort i mobilen?

    Ja, appen kan tas bort när som helst i mobilen.

    Tillbaka till toppen

  19. Vad ska jag göra om jag glömt mitt lösenord?

    Om du glömt ditt lösenord, besök https://sso.dufry.com/forgot. Ange din epostadress och skicka informationen. Då får du en epost som hjälper dig med att få ett nytt lösenord.

    Tillbaka till toppen

  20. Hur byter jag lösenordet?

    Du kan byta ditt lösenord när som helst genom att besöka https://sso.dufry.com/register?login eller att välja Personal Data i Appen. Efter du loggat dig in, skapa ett nytt lösenord, bekräfta det och spara informationen.

    Tillbaka till toppen

  21. Jag kan inte logga in i mitt konto. Vad ska jag göra?

    Om du inte kan logga in i Appen, försök först följande åtgärder.

    1. Stäng Appen och öppna den igen;
    2. Stäng mobilen och öppna den igen;
    3. Kolla i App Store eller Google Play Store att du använder det senaste versionen av Appen.
    4. Om de inte hjälper, kontakta kundtjänst.

    Tillbaka till toppen

  22. Jag ska flytta till ett annat land. Kan jag byta mitt hemland via Appen eller måste jag skapa ett nytt medlemskonto?

    Du kan byta hemlandet via Appen. Gå till Personal Data, logga in i ditt konto och byt hemland. Spara uppgifterna.

    Tillbaka till toppen

  23. Varför har poängen inte registrerats i mitt konto?

    Det kan ta upp till sju dagar för poäng att bli registrerad i ett kundkonto. Om köptransaktionen slutförts mer än för sju dagar sedan och poängen inte ännu syns i Appen, kontakta kundtjänst och bifoga kopia av köpkvittot in din förfrågan.

    Tillbaka till toppen

  24. Hur kontaktar jag kundtjänst?

    Välj Help and Support i Appen. Där finns en lista över våra kundtjänster och deras kontaktuppgifter i olika länder. Du kan även kontakta oss här.

    Tillbaka till toppen

  25. Jag har överskridit köpgränsen för Gold-medlemskap men medlemsnivån har inte uppdaterats i Appen.

    Det kan ta upp till sju dagar för poäng att bli registrerad i ett kundkonto. Detsamma gäller uppdatering av medlemsnivån. Om köptransaktionen slutförts mer än för sju dagar sedan och poängen ännu inte syns i Appen, kontakta kundtjänst och bifoga kvittot i din förfrågan.

    Tillbaka till toppen

  26. Hur säger jag upp Red by Dufry -medlemskapet?

    Ta kontakt med vår kundtjänst för att säga upp ditt medlemskap. Bifoga i begäran ditt medlemsnummer som du hittar i det virtuella lojalitetskortet i Appen.

    Tillbaka till toppen

Vi behöver ditt samtycke för insamlingen av besökarstatistik på vår webbplats. Om du fortsätter att använda våra webbtjänster antar vi att du godkänner användningen av våra cookies vår sekretesspolicy och allmänna villkor

x